chillavastervik.blogg.se

En dagbok om livet på och med den fantastiska båten chilla.

Hasselö - Västervik 31/7

Kategori: Allmänt

Sista båtdagen på semestern, kanonväder som sig bör och likt andra dagar denna härliga semester 2014.
Efter frukost på Chilla tar vi en promenad vår vana trogen till restaurang Sjökanten och tillbaka.
Givetvis avrundas detta med ett bad i det lika varma vattnet.

Idag dyker även fam. Vessby med lilla Vera (vi är nu tre (3) maltesers på Hasselö, troligen världsrekord). Då vi skall åka hem är det inga överdåd till drinkar, men en öl och ett glas vin hinner vi med att avnjuta tillsammans i det fina vädret.

Idö - Västervik - Hasselö 30/7

Kategori: Allmänt

Idag, plockade vi upp Staffan och Jessica Nord i Notholmsviken utanför Västervik. Utan barn på Chilla finns det plats för goda vänner :-)
 12,6 NM som denna resa var gick snabbt och utan bekymmer men i en del regn. Mycket alger har samlats på olika platser i närområdet kring Västervik och beroende på vindar dyker de upp lite här och där.
När vi lägger till på Hasselö öppnar sig himlen på riktigt och vi gör en riktigt blöt entré men landar på vår favorit plats i hörnet av T-bryggan. Ett snabbt dopp i det 24 gradiga vattnet gör att regnet spelar mindre roll..
Solen kommer emellertid fram och vi njuter av Hasselö i stora drag. Ture njuter extra mycket hos Jessica.

Idö 29/7

Kategori: Allmänt

Idag tar vi det bara lugnt, softar och njuter av värmen och solen. Hamnen fylls på ganska snabbt och tyvärr är algerna och dofterna kvar :-(

Tillbaka till Idö 28/7

Idag, måndag 28/7, är vi helt plötsligt själva!! Barnen är på läger i Halmstad (Yonex Badminton Camp 2014) och vi har en lugnt förmiddag med lite förberedelser inför denna lilla tripp.
Efter en skön promenad på förmiddagen handlar vi det sista och kastar loss vid 14.30 tiden och går den korta sträckan ut till Idö. Vi går denna gång direkt till Idö utan att passera Spårö sund. Mycket alger har samlats i hamnbassängen den dagen, inte jättemycket, men väl synligt och lukten sticker i näsan.

Regn och åska kommer snabbt över fastlandet när vi lägger till, men vi är helt utan regn och åska i skärgården, blixtar syns slå ned på fastlandet i ett härligt skådespel under kvällen.

Västervik - Idö 23/7

Kategori: Allmänt

Sin vana trogen har fam.Forsberg prickat in fint väder och denna onsdag utgör ingen skillnad.
Vi slänger loss vid 10.30 tiden och går till Spårösund i högfart, sista biten upp till Idö skärgårdsliv,
3,5 nm, går i lugn fart utan bad:-)

Vi spenderar 4 timmar på Idö och har en lugn dag med bad och sol :-)

Hasselö - Västervik 19/7

Kategori: Allmänt

vi lunchtid denna vackra dag lämnar vi Hasselö för denna gång. Hasselö har blivit något av en favorit
då vi kan såväl motionera som att ta promenader med Ture.

Idag går vi hem ganska snabbt, de 7 nm averkas i lugn sjö och mycket fint väder. Trafiken i blockholms-
hålet är tät.

Hasselö - 18/7

Kategori: Allmänt

Dagen öppnar liksom tidigare dagar denna semester med klarblå himmel och mycket fint väder.
Vi bestämmer att vi skall ligga kvar i ytterligare 1 natt då fam. Sandberg ansluter under EM.

Peter och Olivia Vessby anslöt till Hasselö över dagen med lilla Vera, så även Ture fick lite sällskap
denna dag, d.v.s utöver oss människor då :-)

En lugn och skön dag som avslutas i vänners sällskap ombord hos såväl Fam.Hammarlund och
Fam. Sandberg på Smooth Enigma och senare med lite musik uppe i restaurangen och Kajsa Grytt
(inte vidare bra kan väl tilläggas).

Hasselö - 17/7

Kategori: Allmänt

Även denna dag öppnade med solsken och klarblå himmel, inte mycket blir gjort dock.
Endast sol, bad och mat :-)

William Sandberg anslöt själv och sover över till fredag, vi har även hyrt kanoter och Jenny
samt Ebba har tagit en promenad.

Hasselö - 16/7

Kategori: Allmänt

Gårdagen öppnade med sol och klarblå himmel. Vi har haft mycket lugn dag och fått en del besök.
Kraftig västlig vind har stökat lite med båtarna runt omkring men vi har haft bästa möjliga plats och
angörning.

Vi fick korta besök från såväl Peter Vessby som Johan Sandberg med barn och Vera. MAO fick även Ture besök av sin tjej Vera.

Fick även ordning på radion igår, men då vi hade live musik från trubadurer med allsång, kändes det lite onödigt att använda den. Hasselörodden startade och slutade på Hasselö med musik och fest.

Skjutarholmen - Hasselö, 15/7

Kategori: Allmänt

Redan vid 09.30 tiden gick vi vidare från Skjutarholmen i betydligt trevligare väder. Blå himmel och 4 m/s i vindarna gav oss en behaglig resa de knappa 6 nm till Hasselö. Vi tryckte på lite när vi gick vidare och gick i 24 - 26 knop. På Hasselö tänker vi stanna i minst 2 nätter.

Såväl bad som träning hans med under EM och det var mycket fint väder.

Mot Skjutarholmen 14/7

Kategori: Allmänt

I relativt lugn sjö, men kraftiga nordostliga vindar kastade vi loss vid 14.30 tiden från Pampas och gick direkt till macken för påfyllning av ca 150 ltr diesel.

Gråa skyar och vind gjorde det lite mindre mysigt att gå ut idag, och väl framme efter 4 nm var det än värre. Nordostlig kraftig vind i Skjutarholmen är inte bra, det blåser rakt in från Lindödjupet, och därmed hela Östersjön.

Efter lite pyssel med tilläggningen anlände Albatross och Fam. Bäck som startade sin långresa med en övernattning nära hemmahamn.
/Hans

Hem från Vippholmarna 10/7

Kategori: Allmänt

Idag, 10/7 kastade vi loss från Vippholmarna (baksidan av Husholmen) i strålande solsken. Vi gick de 12,7 NM på ca 50 min i strålande solsken men med NÖ vind som skapade en del sjö. Inga bekymmer utan vi gick på i god fart krnig 21 knop. Dock en hel del trafik i farleden ned mot V.eknö samt farleden som passerar Idö.

Nu laddar vi med lite visfestival, och sen går vi norr ut :-)

Byxelkrok - Vippholmarna 9/7

Kategori: Allmänt

Vi gick upp tidigt 06.30) för att få så mjuk övergång som möjligt över Kalmar sund.  Vi kastade loss vid 07.00 och möttes av långa mjuka vågor som efter endast någon distans övergick till hård krabb sjö.

Vid 2 tillfällen släcktes GPS.en då vi mötte stora vågor. De 12 NM gick vi över på ca 1 H varav drygt 40 min var tuffa. Väl inne i Kråkelund vart det mycket behaglig sjö och vi hittade snabbt en bra plast på Husholmen.

Byxelkrok 8/7

Kategori: Allmänt

Ännu en dag med fint väder i Byxelkrok, vi startar dagen i vanlig ordning med en promenad med Ture och fram på förmiddagen en lite längre promenad för oss vuxna. Sol och bad står på agendan även i dag och vi spenderar nästan hela dagen på stranden bakom piren och i båten. Killarna sticker ut med jollen en sväng och kollar in hamnområde och strand områden.

Klarblåhimmel och lätta vindar gör det behagligt men också mycket varmt. På kvällen grillar och äter vi på stenstranden bakom piren, fantastiskt fint och härliga vyer.

Byxelkrok 7/7

Kategori: Allmänt

Tidig morgon och mycket fint väder, lätt dimma i hamnområdet som snart lättar och en strålande dag kommer fram ur dimhöljorna. Vi startar med en raskpromenad på ca 40 minuter varpå vi tar oss bort till stranden och badar, Sohlmans agerar taxi båt med sin jolle och får åka några vändor. Fam. Sandberg som anslöt till Byxelkrok gör oss sällskap på stranden. Vi avrundar dagen på restaurant Hamnpuben.

Öland 6/7

Vi tog oss till Byxelkrok utan problem. 12.4 distans med långa vågor. Idag har vi inte gjort mycket, kollat runt i Byxelkrok, läst massor och grillat i solen. Vi har även badat på den härliga stranden. Ett nytt favoritställe för mig.

Figeholm 5/7

Kategori: Allmänt

Idag har vi spenderat dagen på favvostället, Figeholm. Vi lade ut straxt efter frukost och åkte de 12 distansen i solsken. Vädret var liksom igår helt underbart och vi har nu ätit middag. Imorgon väntar Öland, Byxelkrok (om det blir av, vi har en förmåga att hitta orsaker att inte åka... i 4 år *host* *host*) Vi hoppas på fortsatt bra väder och vinst ikväll för Belgien (dock kommer Argentina vinna).

Vippholmarna 4/7

Kategori: Allmänt

Solen skiner och resterna av middagen (tacos) står och väntar på diskning och undanplockning. Idag har jag avslutat min sista dag på sommarjobbet och pappa tog i onsdags sin semester. Vi lade ut från huges strax innan två och körde de 14 distansen till Vippholmarna. Långsemestern har tagit sin start och dagen har varit helt otrolig. Alla är röda om kinderna efter det bra vädret och 3 fjärdedelar av familjen har tagit första doppet (känner du pressen Erik?). Första natten i naturhamn och den spenderas med familjen Sohlman. Imorgon (5/7) blir det förmodligen figgeholm följt av öland på söndag (6/7).