chillavastervik.blogg.se

En dagbok om livet på och med den fantastiska båten chilla.

31/7-2013, Hasselö - Loftahammar

Kategori: Allmänt

Efter 2 mycket blåsiga dagar på Hasselö gick vi norr ut i milda vindar men med regnet väntande i söder. Dagens resa gick till Loftahammar och hägrande bunkring av diesel, vatten och proviant. Vi gick de 6, 68 nm i hög fart mestadels och gjorde dryga 27 knop på 3400 varv.Efter ankomst tankade vi ca 100 liter diesel och fyllde vattentanken son var nästan tom. När regnet kom och tilltog bestämde vi oss för att ligga här en natt.

29/7, Skjutarholmen - Hasselö

Efter en minst sagt regnig natt, dock torr och behaglig för vår del, gick vi vidare till Hasselö. Vi lämnade skjutarholmen vid 10.30 tiden och gick i god fart och mycket lugn sjö de 5.81 nm på kort tid.

Vädret var molnigt och varmt, solen gjorde flera tappra försök att bryta igenom molntäcket med blandade resultat.

28/7 Västervik - Skjutarholmen

Kategori: Allmänt

Vid lunch tid katade vi loss och gick de
3,37 nm till skjutarholmen. Vädret var grått och vindarna svaga och vi la till på motorbåts klubbens brygga.

Färden till skjutarholmen gick i ca 22 knop under den del där vi kunde. Övrig sträcka gick i måttliga 5-7 knop.

Våran Ture hittade lite kompisar också :-)

24/7 Hasselö - Södra Malmö

Kategori: Allmänt

Idag kl 11.00 kastade vi loss med familjen Forsberg från pampasmarina i Västervik.

Mycket lugn sjö och svag vind gjorde resan till Hasselö behaglig i dryga 22 knop.

Vid ankomst till Hasselö passade jag och Claes på att träna något före bad och lunch.

Resan tillbaka till Västervik gick via södra Malmö och gloet.

Dagens resa var på ca 15 nm.

21/7, vi far hem :-)

Kategori: Allmänt

Sista morgonen i båten för denna tur, klarblå himmel möter oss när vi öppnar upp kapellet på idö gästhamn.
Trevligt med signalstyrka till TVn så vi för första gången denna vecka kan se morgon TV, alltid skönt lite extra lyx i båten.

Efter frukost går vi då de sista 2,5nm tillbaka till västervik och hemma hamnen. Svaga vindar men mycket trafik gör att farten pendlar från 27 knop ned till 4 knop...

En fantastisk vecka är till ända, nu laddar vi hemma med trevligt besök från goda vänner innan vi kastar loss
igen.

Chillabloggen, 20/7. Älö - Idö

Kategori: Allmänt

Vi kastade loss vid 11.00 och gick norrut, 9.59 distans till Idö gästhamn.

Färden startade med en härlig tur genom djupösund. Väl ute i farleden ökade vi farten till ca 21 knop och höll den farten hela sträckan. I vindbyarna var det ca
10 m/s och relativt groppigt men mjuk sjö.

Chillabloggen, vi for norr ut. . Figeholm-Vippholmarna. 19/7

Kategori: Allmänt

Kastade loss från Figeholm vid 10.20 för färd norröver. Familjen Sohlman gick ca 5 min före oss och hade  de lite bättre tur med " trafiken". Strax söder om OKG tappade vi dem ur sikte medan vi körde genom staketet. . Hård sjö, ca 8-10 sekundmeter och gropig sjö gjorde att vi höll låg fart kring 6 knop under större delen av sträckan. Vid fartökningar kring 22 knop var det lite för groppigt och obekvämt. Sista 4 distansen gick dock i ca 21 knop. Anlände Mannen/kohagen vid 12 tiden, ca 16 distans norr över./ Hans

chillabloggen 18/7 Sandvik - Figeholm

Vi lämnade Sandvik vid 9 tiden på morgonen och gick rakt över till fastlandet och Mönsterås bruk. Svaga vindar och klarblå himmel gav oss en behaglig överfart i ca 22 knop. Via Påskallavik och Oskarshamn angjorde vi Figeholm ca 10.45, 24 distans senare. Låg fart var nödvändig stora delar av färden pga mycket trånga farleder och grunda passager.

16/7 Figeholm - Sandvik/ Öland

Kategori: Allmänt

I strålande solsken och svag vind,
5- 7 m/s, lämnade vi Figeholms marina.
Färden gick sydost mot Sandvik, en sträcka på 21, 7 nm passerande söder om blå jungfrun.

Vi höll goda 21 knop och det var en mjuk övergång. Fam Sohlman tappade tyvärr sin jolle med tillhörande motor någon-gång under färden och fick vända om för att söka. Tyvärr utan framgång.

Figeholm den 15/7 - Chillabloggen

Kategori: Allmänt

Dagen öppnade med strålande solsken och lugnt vatten i Vippholmarna.
Efter en frukost kastade vi loss och gick söder ut mot Figeholm, ca 16 distans söder om Vippholmarna. Vi angjorde Figeholm kl. 11.30 i strålande solsken med mycket byig vind.

Resten av dagen har varit mycket växlande när det gäller väder, vind och molnighet.
Vi ligger bredvid Sohlmans och ev. anländer även Fam. Bäck under kvällen.

/Hans

chillabloggen - vidare söderut 14/7 - 2013

Kategori: Allmänt

Idag lämnade vi Västervik bakom oss i mild vind och ett svagt molntäcke täckte himlen. Vi lämnade Västervi kl 13.30 och angjorde vippholmarna kl 14.30. Ca 8 nm gjordes i knappt 23 knop. De sista 5 nm gick i låg fart, ca 5 knop, i väntan på att familjen Sohlman skulle komma i kapp.Nu ligger vi på plats och softar. Erik är och köper glass i Klintemåla med Johan och Teo. Snart tänder vi grillen :-)

Loggbok. Chilla 7/7

Tillbaka till Hasselö. 6.85 distans.
Vi avgick från Loftahammar vid 10.05. Angjorde Hasselö ca 10.35. Farten gick ca 22 knop under större delen av färden. Dock fick vi slå av på farten när mindre båtar styrde in framför oss i farleden.
Mycket fint väder och svaga vindar.

6/7 2013. Vi går söder ut

Kategori: Allmänt

Avgång från kårö ca 10.20 mot Loftahammar. Ombord finns även Robin Sohlman som får loft in till Loftahammar.
Svag vind och nästan spegelblankt på havet. Svaga slöjjor över den i övrigt blå himlen.
Ankommer Loftahammar ca 11.10 efter gång i ca 23 knop större delen av färden.

5/7

Kategori: Allmänt

Efter natten på hasselö bestämde vi oss för att ta oss vidare någon annan stans. Det slutade med en resa till ön kårö norr om loftahammar. Distans, 8. Vi gick tilsammans med fam. Sohlman samt deras släkt och vänner.

// Ebba

4/7

Kategori: Allmänt

Första semester dagen (4/7) inleddes med avgång från pampas marina till vårat numera favorit ställe, Hasselö där vi spenderade natten i sälskap med fam. Sohlman. Distans 7,5.